KATEGORI MURID BERKEPERLUAN KHAS (MBK)
PENGENALAN
Berdasarkan
Peraturan-peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013, Pendidikan Khas ertinya
pendidikan bagi Murid Berkeperluan Pendidikan Khas di suatu sekolah khas atau
di sekolah yang melaksanakan Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) atau
Program Pendidikan Inklusif (PPI) pada peringkat pendidikan prasekolah,
pendidikan rendah, pendidikan menengah atau pendidikan lepas menengah. Dalam
sistem Pendidikan Khas di Malaysia, PPKI merupakan penyumbang utama enrolmen
Murid Berkeperluan Khas (MBK) dan dilaksanakan di seluruh negara.
“Murid Berkeperluan Khas
ertinya murid yang diperakukan oleh pengamal perubatan, ahli optik, ahli
audiologi atau ahli psikologi mengikut mana-mana yang berkenaan, sama ada dalam
perkhidmatan kerajaan atau tidak, sebagai murid yang mempunyai ketidakupayaan
penglihatan, ketidakupayaan pendengaran, ketidakupayaan pertuturan,
ketidakupayaan fizikal, masalah pembelajaran atau mana-mana kombinasi atau
ketidakupayaan serta masalah yang telah dinyatakan di atas”.
Peraturan-peraturan Pendidikan
(Pendidikan Khas) 2013.
Kategori Murid
Berkeperluan Khas
Kategori Murid
Berkeperluan Khas (MBK) perlu disahkan oleh pengamal atau pakar perubatan
sebelum dibuat penempatan dan pendaftaran OKU. Guru Pendidikan Khas seharusnya
mengenal pasti semua kategori MBK berdasarkan pengesahan doktor untuk mengesan
ciri-ciri MBK berasaskan kategori sebagai langkah awal menyediakan data dan
maklumat murid sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran (PdP). Kategori
murid boleh dirujuk kepada Buku Garis Panduan Pendaftaran OKU, Jabatan
Kebajikan Masyarakat yang berkuat kuasa pada 1 Julai 2014.
Kategori MBK adalah
seperti berikut:
Ketidakupayaan Penglihatan
(BL)
Ketidakupayaan penglihatan bermaksud tidak dapat melihat atau mengalami penglihatan terhad di keduadua belah mata walaupun dengan menggunakan alat bantu penglihatan seperti cermin mata atau kanta sentuh. Kurang upaya penglihatan boleh dibahagi kepada:
- Terhad bermaksud
penglihatan lebih teruk dari 6/18 tetapi sama dengan atau lebih baik daripada
3/60 walaupun dengan menggunakan alat bantu penglihatan atau medan penglihatan
kurang dari 20 darjah dari fixation;
- Buta bermaksud
penglihatan kurang daripada 3/60 atau medan penglihatan kurang dari 10 darjah
dari fixation;
- Buta sebelah mata
bermaksud hanya sebelah mata sahaja berfungsi dengan sempurna dan sebelah lagi
penglihatan kurang daripada 3/60 atau kurang dari 20 darjah dari fixation bermaksud buta.
Ketidakupayaan Pendengaran
(BD)
Ketidakupayaan pendengaran bermaksud murid yang mempunyai masalah pendengaran. Masalah pendengaran terbahagi kepada empat peringkat kehilangan deria pendengaran berdasarkan tahap desibel (dB) iaitu:
- Ringan (Mild: ) iaitu 25-40 dB;
- Sederhana (Moderate) iaitu 41-60 dB;
- Teruk (Severe) iaitu 61-90 dB;
- Sangat Teruk (Profound) iaitu 91 dB dan
ke atas.
Pilihan komunikasi bagi
kanak-kanak masalah pendengaran bergantung kepada kesediaan intervensi awal
kanak-kanak tersebut. Bagi kanak-kanak yang menggunakan alat bantuan
pendengaran dan mempunyai keupayaan bertutur maka komunikasi yang dipilih
adalah pertuturan biasa dengan bantuan peralatan.
Ketidakupayaan Pertuturan
Ketidakupayaan pertuturan terdiri daripada empat masalah iaitu:
- Masalah sebutan
Kecenderungan meninggalkan
suku kata atau mengubah bunyi sesuatu perkataan atau dikenali sebagai pelat.
-Masalah gagap
Merupakan gangguan
terhadap kelancaran percakapan. Aliran pertuturan terganggu di mana seseorang
itu mungkin mengulang, berhenti seketika atau mencelah dengan suku kata atau
perkataan. Gagap kerap berlaku apabila individu tersebut teruja dan ingin
menyatakan sesuatu dengan cepat.
- Masalah suara
Berkaitan dengan kualiti
suara seseorang. Ia mungkin terlalu lantang, lembut, garau, kasar, sengau, nada
yang tinggi, rendah atau nada yang sama dan tidak berubah.
- Masalah bahasa
Berkaitan dengan sistem
saraf pusat. Masalah ini mengganggu kefahaman atau penggunaan perkataan.
Istilah yang digunakan ialah aphasia,
bermaksud seseorang yang menghadapi kesukaran mentafsir bahasa dalam sesuatu
perbualan dan kesukaran menggunakan perkataan yang sesuai semasa berkomunikasi.
Masalah pertuturan menyebabkan kanak-kanak berasa tidak selesa dalam situasi
sosial serta memberi kesan kepada perkembangan kognitif kanak-kanak.
Ketidakupayaan Fizikal
Ketidakupayaan anggota badan sama ada kehilangan atau tiada suatu anggota atau ketidakupayaan di manamana bahagian badan yang mengalami keadaan seperti hemiplegia, paraplegia, tetraplegia, kehilangan anggota, kelemahan otot-otot yang mengakibatkan mereka tidak dapat melakukan aktiviti asas seperti penjagaan diri, pergerakan dan pertukaran posisi tubuh badan. Keadaan ini boleh terjadi akibat daripada kecederaan (trauma) atau ketidakfungsian sistem saraf, kardiovaskular, respiratori, hematologi, imunologi, urologi, hepatobiliari, muskuloskeletal, ginekologi dan lain-lain.
Contoh ketidakupayaan
fizikal:
- Limb defects (congential/acquired),
termasuk kehilangan ibu jari tangan
- Spinal Cord Injury - hanya
sekiranya tiada
- Stroke - pengembalian
fungsi
- Traumatic Brain Injury -
selepas enam (6) bulan
- Kerdil (Achondroplasia) iaitu _
142cm bagi lelakidan _ 138cm bagi wanita
- Celebral Palsy
Masalah Pembelajaran (BP)
Masalah pembelajaran dianggap sebagai masalah neurologi. Ianya berkaitan dengan cara otak menerima, memproses, menganalisis dan menyimpan maklumat. Masalah pembelajaran merupakan kecelaruan dalam satu atau lebih daripada satu proses psikologi yang melibatkan kefahaman, penggunaan bahasa lisan atau bertulis. Kecelaruan ini boleh menjejaskan keupayaan mendengar, berfikir, bertutur, membaca, menulis, mengeja atau mengira. Masalah pembelajaran termasuklah masalah pembelajaran akademik, bahasa, ingatan, sosioemosi, kemahiran motor dan koordinasi serta hiperaktiviti.
Kategori murid-murid
masalah pembelajaran seperti Disleksia, Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD),
Slow Learner,
Autisme, Sindrom Down, Terencat Akal Ringan dan Pintar Cerdas (Jas Laile Suzana
Jaafar,1996, Haliza Hamzah, Joy N. Samuel, 2009, Mohd Sharani Ahmad, 2006).
Ketidakupayaan Pelbagai
(MD)
Ketidakupayaan pelbagai ialah kombinasi ketidakupayaan seperti yang berikut:
- Masalah pembelajaran dan
masalah penglihatan;
- Masalah pembelajaran dan
masalah pendengaran;
- Masalah pembelajaran dan
masalah fizikal, masalah penglihatan dan masalah pendengaran;
- Masalah penglihatan dan
masalah fizikal serta masalah pendengaran dan masalah fizikal.
0 comments:
Post a Comment